Horses · Uncategorized

En dag i stallet. 17/11 -18

img-1826.jpg
Hon är ju nästan OMÖJLIG att ta foton på från hästryggen! Den här hästen behöver gå en kurs i att stå still och posa! Haha! ❤

Det är en jättehärlig dag med underbara, milda sex grader som kändes mer som tio. Idag ska jag till Stockholm och ska stanna där tills på måndag när jag åker ned till Linköping på ett litet äventyr! Så idag ville jag ta ett mer krävande pass som tömde henne på lite energi inför den stillastående helgen.

Jag valde att jobba ett 60 minuters pass med dressyr. Det blir ju en väldigt lätt nivå utav dressyr eftersom hon fortfarande är såpass outbildad och att jobba i en mindre och samlad form gör henne svettig mer eller mindre direkt! Bra val utav träning alltså, nytta med nöje! ❤

IMG-1820Vi värmde upp i skritt med lite skänskelvikningar, öppnor och slutor och gick sedan vidare med att jogga igång i arbetstrav. Hos många andra hästar kanske jag skulle välja att jobba lättridning i några minuter innan jag går över till arbetstrav, så att hästen får värma upp musklerna ordentligt i ett lite högre tempo med en öppnare gång men hos vissa hästar, exempelvis Lydian, gör det istället att hästen blir övertaggad eller att den liksom får för sig att det är ett ”spring-pass” och vill då inte lyssna på att samlas ihop igen. Då kan det vara utav fördel att börja med en arbetstrav och liksom ”sätta stämningen för den kommande timmen. 

Under passets gång fokuserade vi på samlade gångarter, att jobba i form i samtliga utav dem och övergångar. 

Hon var verkligen superduktig! Och det edfinierar jag inte i att hon ska gå jättefint, förstå direkt eller vara lugn heeela tiden utan i att hon visar att hon vill arbeta, att hon  stundtals lyssnar tillbaka fint eller att hon mer eller mindre gör det jag ber henne utan vidare protester. Allt annat som flashiga gångarter eller att jobba i form i galoppen kommer som bonusar! ❤ 

I mitten utav såna här pass, och du som har unghäst eller en outbildad/okoncentrerad häst kanske känner igen dig i det här, blir hon lite flygig, dragig och allmänt okoncentrerad. Hon är inte riktigt trött, vilket en unghäst dock skulle kunna vara, utan mer övertaggad. Här kan hon tillexempel vägra avsaktning eller bocka/slå med bakbenen i galoppfattningar.  För att passet inte ska gå åt skogen och det ska sluta med att vi bara bråkar så väljer jag här att ta en galoppsträcka i lite högre tempo så att hon verkligen får sträcka på benen och ”leka” lite. När jag sedan samlar in henne och börjar arbeta henne i form och återgå till det vi höll på med innan är hon lättare att samarbeta med. 

Det är som att få en bensträckare efter ett långt möte eller intensivt tentaplugg – det kan vi nog alla känna igen oss i, va!? 🙂

Hon jobbade på väldigt fint och jag fick ned henne i form i alla gångarter vilket på henne kan vara ganska sällsynt, jag tar det som ett gott tecken på att hon håller på att stärka  muskler som hon inte riktigt haft tidigare! Hon lyssnade tillbaka bra och gjorde sina övergångar ganska så fint, en del blev mer eller mindre perketa medan en del blev rätt flängiga – det märktes att hon hade en del energi att bli av med! 

Hon blev verkligen svettig och kändes nöjd och glad när vi kom in igen! Hon är dock ganska jobbig i stallet nu, efter att hon stod på boxvila med sin hovböld och visst kan jag förstå det! Hon vill inte riktigt gå in i stallet efter ridturerna och hon dansar och gnäggar mer eller mindre konstant. Men det är jag säker på att vi kommer att övervinna! Vi har redan gjort framsteg från att hon vägrade att gå in med de andra hästarna på kvällarna! Men efter varje dag hon går in och sedan släpps ut så tror jag att hon förstår att hon inte blir lämnad själv eller tvingad att stå i stallet utan att hon faktiskt får gå i hagen igen med sina vänner igen. ❤ 

2 kommentarer på “En dag i stallet. 17/11 -18

Lämna en kommentar